Warning: file_get_contents(http://www.linkedin.com/countserv/count/share?url=http://picapicadesign.se/2018/02/20/influencer/&format=json): failed to open stream: HTTP request failed! HTTP/1.1 404 Not Found in /www/wp-content/plugins/tk-social-share/tk-social-counter.php on line 145

Vad är skillnaden mellan en reklampelare och en influencer? Pelaren.

Reklam när sig av vår rädsla att hamna på efterkälken.

På samma sätt som en influensa osynligt kryper in under huden på dig, lika lite märker du av den andra sorten, influencern, när hen sätter klorna i ditt habegär. I flödet av bloggar och andra inspirationskanaler ligger reklamen och konsumtionens dragningskraft inbakad som mjölet i pannkakan. Modebloggare från millenniets början har idag blivit kända och älskade profiler som bjuder hem till sig via Instagram och andra sociala kanaler, och vi älskar att få ta del av deras allra bästa – personliga – tips och råd.

Och visst är det bekvämt och behändigt? Riktiga, äkta människor som provat och berättar för oss vad som funkar. Hjälper oss att sålla agnarna från vetet, så vi vet vilka produkter vi ska köpa, och vilka märken vi ska leta efter. Eller? Hur är det egentligen? Hur mycket spelar det roll att dessa profiler taggar och informerar om ”annonslänkar” och ”sponsrat inlägg”. Vi följare ser det, vi läser det, vi begriper det – men förstår vi egentligen vad det innebär? Inser vi vad det står mellan raderna. Är det ens lönt att fortsätta läsa? Varför läser vi vidare? Varför skulle den här sortens annons skilja sig mot en annons från märket/producenten själv? Det ser äkta ut, det låter äkta, men det luktar bara reklam.

A squirrel is just a rat in a cuter outfit.
Carrie Bradshaw

En influencer är ett vinstdrivande företag. Inkomsten bygger på annonsintäkter, och betalning för samarbeten, det är influencerns jobb. Hen får betalt för det hen skriver i sina inlägg och de kampanjer hen väljer att stötta, medverka i och marknadsföra. Det är ett jobb och det ligger inget fel i det alls. Men titeln influencer är egentligen bara ett finare ord för reklampelare. Jag tror de flesta av oss kan skriva under på just det. Det är liksom vad det är.

Så vad jag vill med det här inlägget är inte att peka ut oss läsare som några icke-självtänkande offer, inte heller att piska dem som tjänar pengar på reklam – icke! Det finns inget ont i det, så länge var och en utav oss tar ansvar för våra beslut och investerar i en dos eftertanke. Utan vad jag vill är att uppmana er, mig själv, oss allihop, att aktivt söka och hitta våra egna influencers. Sålla våra flöden, eller ännu bättre – låta oss inspireras utanför flödet. Go outside! Hitta inspiration i naturen, eller i filmen, litteraturen, konsten – eller på jobbet! Låt inte instagram förvandlas till den nya shoppingkatalogen eller trendbibeln. Bryt loss från hashtags och lyssna en stund till hjärtat istället.

The fear of missing out – rädslan att missa något, att sakna något, att hamna på efterkälken, är stor hos de flesta av oss. Och det är det reklam grundar sig på, som när den. Vårt behov av att vara med i loopen. När vi slutar bekymra oss över att passa in och komma med tåget, då vinner vi en stor frihet. 

Avslutningsvis, snubblade över den här fina illustrationen om just inflytande. Så, veckans nya utmaning blir – Hitta din egen influencer och skapa gott inflytande på dig själv.

Illustration av Tanmay Vora, qaspire.com

 

One thought on “ Välj din egen influencer! ”

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.