De senaste två veckorna har jag njutit av en ny morgonrutin. Istället för att hoppa från sängen direkt i byxorna och iväg på cykeln till jobbet, går jag nu upp en halvtimme tidigare. 07:30 närmare bestämt. Jag vet, för många av er räknas detta kanske som rena rama sovmorgonen, men för mig utan barn och utan fasta tider, är det en bedrift värt att nämnas.

Frukosten har alltid varit min favoritmåltid. På helgerna pågår den perfekta frukosten mellan 8 och 11, typ. Men mitt i veckan har jag normalt ingen ro att sitta ner utan tar gärna både kaffe och gröt på kontoret. Men, nu har jag gett mig själv en ny morgonrutin i present, med fokus på att sätta tonen för resten av dagen; landa i mig själv, min kropp och mitt välmående – innan – jag flänger iväg för att jobba, leverera och prestera. Mitt recept på detta är yoga och en kopp te. Visst låter det otroligt klyschigt och pretentiöst, eller så är det bara jag och mina egna fördomar. På mitt språk snackar vi stretching och en god morgon-kopp. För det är vad det är.

Jag har satt ribban lågt, och planerar att höja lite åt gången. Målet är ett 15 min yogapass varje morgon, just nu ligger jag på kanske 5. Låter lite, men redan det lilla känns så gött! Mary Ochsner har ett fantastiskt yoga-konto på Instagram (@maryochsner), som bjuder på flera tutorials, olika rutiner för stela ryggar, tips på hur du nailar positionerna, hur du tränar olika delar av kroppen och alltid med ödmjukhet, humor och lättillgänglighet. Perfekt för ett ovigt kylskåp som jag själv med ett schema lika tajt som mina höfter.

Kanske känner du igen dig? Kanske kan detta göra din morgon lite härligare, varje dag.

1. Ställ väckarklockan 30 min tidigare och lämna mobilen i sovrummet (om den nu är där).

2. Att trä på mig en tajt sport-BH det första jag gör på morgonen är inte aktuellt. Sover man i en följsam pyjamas, behåll den på. Jag tar på mig ett par sköna leggings och ett linne, that’s it.

3. Sätt på en kopp te (eller vad du nu föredrar) och tänd ett ljus.

4. Rulla ut mattan och börja till exempel den här rutinen.

5. Fortsätt med solhälsningar. Jag har byggt på med 4 solhälsningar A och 2 solhälsningar B. De senare binds ihop med Krigare 1 – Krigare 2 – Trikanasana – Solkrigare – Godess pose – Yoga squat. Sedan krigar-sekvensen igen men för andra sidan och liksom ’baklänges’; Solkrigare – Trikanasana – Krigare 2 – Krigare 1 och sedan avslutar solhälsningen B. Klar! Det här tar mig inte ens 10 min. T-I-O minuter!

6. Sitt ner, på mattan, i soffan, vid bordet – och drick din morgonkopp i stillhet, utan mobil, inget pockande. Bara 5 helt egna minuter av lugn och mentalt uppvaknande.

7. När du är redo, gå och förbered dig inför den nya dagen. Jag är ingen dusch-o-holic, men renlig ändå måste jag ju tillägga. Min lilla yogarutin gör mig varm och full av energi, men inte alltid nödvändigtvis i behov av en hel dusch. En ordentlig tvätt av överkropp och ansikte är fullt tillräckligt – för mig 🙂

God morgon kära ni!

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.