Nytt tema på bloggen; Friday Freebies! Jag är ju en designnörd av rang och har lyckan att försörja mig på denna egenskap. Men det är långt ifrån alla projekt som använder hela mitt kreativa register, så därför har jag bestämt att skapa dessa roliga, små projekt själv! Och jag vill så gärna dela med mig av dessa till er. Det kan vara allt ifrån snygga scheman, som idag, pynt- och pysselmallar eller grattiskort. Hoppas ni ser fram emot dessa lika mycket som jag.

Först ut idag är ett veckoschema, som en följd av mina föregående inlägg om mål, kvalitetstid och fokusprojekt. Vi är nog en hel del som insett att man kan inte hinna med allt vi vill göra. I mitt fall bollar jag det här med att prestera på jobbet, fylla min fritid med kreativitet, socialt umgänge, träning, god och hälsosam matlagning, smart hushållsekonomi, inredning, garderobsglädje… Ja ni hör ju. Svaret är: Det går inte. Inte utan stress, ångest, tårar, dålig självkänsla, svett, skam. Och roligare kan man ju ha det.

Jag testar därför den enkla metoden att dela upp det. För såklart kan vi göra allt vi vill om vi tar en sak åt gången, och kanske blir det lättare OCH roligare med hjälp av ett sådant här fokusschema. Jag kallar det för Weekly filler. Planera och fyll i shemat för veckan som kommer.

Fundera ut:

Vad vill jag fokusera på den här veckan?
Vad ska den här veckan handla om? Vad vill du lägga din energi på, ditt fokus? Fyll i under Focus of the week. T.ex. Roligare matlagning.

Vilka tre mål har jag med veckan som kommer?
Utifrån ditt fokus väljer du tre mål; Weekly goals. De kan vara utmanande men ska framförallt vara realistiska. Var hård men rättvis och ärlig mot dig själv. För mig är målet ofta att utföra något, inte att prestera en viss nivå, så tänk ’aktivitet’ och ’genomförande’ mer än ’resultat’. T.ex. #1 Laga två helt nya recept, #2 Gör en vegetarisk variant på min favoriträtt, #3 Bjud hem en kompis och laga något tillsammans.

Hur lägger jag upp aktiviteter för att nå målen?
Välj tre dagar där du avsätter viss tid för olika aktiviteter som hjälper dig nå målen. Tre dagar för att du ska slippa känna att du måste planera hela veckan. Tre dagar som du avsätter särskild tid till ditt veckofokus. T.ex. Tisdag; 1 timme – Baka ett fullkornsbröd, 30 min – Rensa kylskåpet, 15 min – Frys in hackad banan och avokado. Torsdag; 1 timme – Laga en vegetarisk lasagne, 30 min – googla recept på festliga vardagsmiddagar, 15 min – gör avokado- och bananglass i mixern.

När veckan är slut kan man välja att reflektera över veckan som gått, och fylla i Reflection. Jag har valt att reflektera över min kreativitet, mitt välmående och mitt sociala liv eftersom detta för mig är de viktigaste 3 kategorierna i mitt liv. För mig ska det alltså inte kännas som en besvikelse om man inte gjort sina 3 mål, utan hur veckan har känts och upplevts i det stora hela. Schemat fokuserar därmed på resan och inte resultatet.

Friday-Freebie-Weekly

På länken ovan kan ni ladda hem och skriva ut själva. Eller fylla i digitalt. Hoppas ni gillar det, kom gärna med synpunkter om ni tycker något skulle kunna förbättras.

Trevlig helg!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.