Frilansutmaningen 2019 är igång och den här månadens tema är Mål & Mission. Att definiera din plan för det kommande året och vad du vill uppnå innan året är slut. Var vill du vara om ett år? Vad vill du åstadkomma på vägen? Vad är din grej, ditt mission?

Hela skälet till att Frilansutmaningen kom till var just att jag saknade mål och riktning i mitt företag. Det senaste året har jag inte tagit tid att lyfta på huvudet, stanna upp och titta på kartan. Det har istället varit full fart framåt, jag har matat på och betat av. Men eftersom mellandagarna bjudit på långa, härliga och lediga stunder att reflektera över året som gått, så insåg jag att om jag inte bromsar in nu och väljer väg, kommer jag att tappa mina drömmar helt och förlora min verkliga drivkraft. Det kan kännas som ett onödigt avbrott, men en viktig investering väl värd tid och eftertanke.

You can’t go back and change the beginning, but you can start where you are and change the ending.
C.S. Lewis

Jag startade alltså inte Frilansutmaningen för att jag tror att just jag sitter inne med en massa smarta råd, rätta svar och maffiga pekpinnar. Tvärtom. Jag är själv på jakt efter rätt verktyg och nya perspektiv, och jag har tur som har så många kloka frilansarkollegor att omge mig med. Och tillsammans tror jag att vi kan göra så mycket bra saker det här året. För oss själva och för varandra och andra.

Utmaningen för den här månaden är alltså ganska enkel – åtminstone låter det så. Att definiera dina mål och göra en plan på hur du ska nå dem. Du kanske har flera mindre mål, kortsiktiga, eller också har du ett stort, långsiktigt mål.

SMARTa mål
Med all säkerhet har du hört talas om att formulera mål utifrån SMART-modellen. Det är ursprungligen en engelskspråkig formulering, men på svenska kan man uttyda det så här:

Specifikt: Tydligt och konkret, t.ex. Jag ska skriva en bok.
Mätbart: Tid, kvantitet och kvalitet, t.ex. Boken ska vara på minst 50.000 tecken.
Attraktivt (eller Accepterat): Jag vill skriva en bok.
Realistiskt (eller Relativt): Förutsättningar för att uppnå målet. Det är möjligt för mig att skriva en bok.
Tidssatt: realistisk tidsram, exempel Jag ska ha skrivit klart boken den 31/12.

Många stora entreprenörer menar att de har den här modellen att tacka för sin framgång. Och visst kan det stämma. När det gäller kortsiktiga, konkreta mål. Men hur är det med de stora kanonerna? Våra drömmar? Tillåter vi oss själva att släppa allt vad realism och jantelag håller oss fast i? Jag har hybris och känner mig betydligt mer taggad på att hitta mitt personliga mission, och den här videon från The School of Life (älskar deras små filmer!) hjälper mig att hitta det.

If people aren’t laughing at your goals, then they’re not big enough to ever evolve into a dream.
Michael Dell

Inget du skriver ner eller definierar är hugget i sten. Det viktigaste är inte vad du skriver utan att du skriver. Lite som yoga, eller meditation. Den bästa är den som blir av.

Det sista verktyget jag vill bjuda på är ett veckoschema som du kan använda när du planerar olika delmål (mindre mål som tar dig närmare ditt större mål). Men det funkar också bra att använda i din vardag för att fördela din fria tid på ett bättre sätt beroende på om det finns områden i ditt liv som du vill ge mer uppmärksamhet. Klicka på länken nedan så öppnas schemat som en PDF du kan skriva ut. Det finns ett ’Weekly’ och ett ’Daily’. Here ya’ go!

Weekly

Daily

 

Jag hoppas ni känner er laddade att sätta igång! Den sista januari publicerar jag mitt mål och skriver en summering av månadens utmaning. Jag lämnar dessutom över stafettpinnen till nästa månadsvärd som presenterar nästa månads tema.

Kommentera och berätta hur det går för er och häng med oss på instagram med hashtaggen #frilansutmaningen2019, jag ser verkligen fram emot att följa er resa! Har ni frågor eller vill att jag tar upp mer i ämnet Mål, hur man formulerar mål och lägger upp en plan så hör av er.
Lycka till! Nu kör vi!!

 

 

2 thoughts on “ Frilansutmaningen Januari: Mål & Mission ”

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.