2019 är året då jag på det personliga planet går back to basic. Skalar av och fokuserar på det väsentliga. Inre balans och yttre styrka. Det som gör mig glad och välmående som människa. Ett år där jag också lägger upp en mer översiktlig ekonomi, en tydlig budget och sätter upp ordentliga sparmål.

På det professionella planet kör jag precis tvärtom. Full fart framåt! Mer fokus på att stärka mitt varumärke, att utveckla mina kompetenser och hitta en ny nivå av inspiration och kreativ drivkraft. Det är t.ex. därför som den här delen, bloggen, eller Magasinet som jag valt att kalla det för tillfället (andra käcka namnförslag tas tacksamt emot :D), som tidigare varit min mer personliga kanal, har fått en ny inriktning. Magasinet kommer hädanefter ha en mer yrkesmässigt kreativ ton, utifrån min roll som frilansare, grafisk formgivare, inspirationsjägare och vektornörd. Det känns bra. Det känns rätt. Det känns som att mitt digitala kontor har fått en trevlig krukväxt att vila ögonen på. Med lite kärlek, vatten och en massa härlig dialog hoppas jag den lilla plantan får växa till sig ordentligt.

Efter att ha summerat 2018 insåg jag ett par saker som skulle komma att ligga till grund för vissa beslut för 2019. Till exempel att jag behöver steppa upp gamet i min verksamhet (därav min nya Uppåt/Framåt-anda). Den reklambyrå jag jobbat som konsult för tappade en relativt stor kund (som valt att lägga det arbete de tidigare lagt på oss, inhouse). För reklambyrån var det en smärre repa, men för mig blev det en ganska stor förändring. Jag har dragit upp en mer långsiktig plan för att öka mina intäkter. Men jag behöver också en mer kortsiktig lösning. Vad har jag? Tid. Jag fyller inte mina timmar med betalt arbete. Vad behöver jag? Medel att kunna betala mina räkningar, helt enkelt. Svaret är: just det, extraknäck!

Jag satte upp en del krav som jag ville att mitt extrajobb skulle uppfylla. Något i den här stilen:

Prio förblir min ordinare verksamhet (extrajobbet ger oftast betydligt sämre betalt, så det vore kontraproduktivt att det skulle få ta över). Extrajobbet ska i princip endast fylla veckans ’håltimmar’, helgknäck däremot är helt OK.

Inga jobb inom servicesektorn, som t.ex. servering, barn- och äldreomsorg eller statiska, sittande jobb. Jag jobbar gärna på fötterna, hellre fysiskt krävande än psykiskt krävande.

Gäller det försäljning måste jag gilla det jag säljer. Annars skulle inte kunna göra ett bra jobb. Jag tror på genuint engagemang för den tjänst eller produkt som jag säljer. Så själsdödande annars.

En inspirerande miljö och trevliga människor är viktigt. Jag vill inte gå till en arbetsplats med en klump i magen. Då säljer jag hellre min cykel. Och datorn.

Jag hittade ett företag som faktiskt uppfyllde samtliga kriterier, ganska snabbt. Ett företag jag själv varit en, ganska frekvent, kund hos ändå. Och med stora öron och riktigt bra timing, och ett uppdaterat och såklart ursnyggt CV, vann jag snabbt en plats i laget Nygårdsanna. Butiken i Malmö är relativt liten men en riktig juvel på Lilla Skomakargatan mitt i stan. Nygårdsanna säljer välskräddade kläder i härlig kvalitet, linne och ull i de flesta fall. Genomtänkt passform och framför allt ett fantastiskt hantverk och grymt hållbarhetstänk. En fröjd att bära, visa – och sälja. Så där hittar ni mig emellanåt. Varmt välkomna in och kika, och säg hej!

Visst är det ett extrajobb. Och kanske känns det lite nedrigt att behöva ta ett extraknäck när man driver eget. Men jag har ändå hittat en riktigt fin plats att göra detta på. Jag är omgiven av härliga kollegor, och vackra kläder som ju ändå är ett av mina intressen. Nej, det är förmodligen inte min framtida karriär. Men ett riktigt trevligt sidospår, inte att förakta. Som förutom extra inkomst ger mig nya erfarenheter och persepktiv. Och ändå en stolthet i att jag faktiskt gick och tog tag i ett problem och hittade en lösning. Och allt det är värt en hel del det med.

 

Bild ovan: nygardsanna.se/library

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.