Första månaden av Frilansutmaningen 2019 är avklarad. Januari är (äntligen) över! Personligen hade jag gärna hoppat över årets första två månader och klampat rakt in i mars. Och jag vet att jag är långt ifrån ensam i att känna så. Vinter, snö, frost och kyla i all ära, men jag tolererar det bara i väntan på jul. Sedan får gärna snön ge vika för leriga diken där tussilago tittar fram, porlande bäckar av smältvatten och talgoxens proklamerande vårsång.

Men nog om önsketänkande, och vidare till januaris månadsutmaning! Nämligen att definiera mina mål för det kommande året, och om jag hittat mitt verkliga mission. (Längst ner i det här inlägget hittar du länkar till föregående inlägg.)

Eftersom det här året för mig handlar om att bygga vidare och utveckla min verksamhet och mitt varumärke, så lägger det grunden till min målsättning. Jag har valt att lägga upp tre mål. Ett ekonomiskt, ett kreativt och ett socialt mål. För bästa förutsättning att hålla och mäta mina framsteg, är målen formulerade utifrån SMART-metoden.

 

Ekonomiskt mål
Pica Pica ska under 2019 öka intäkterna med 30% jämfört med 2018, för att 2020 kunna investera i vidareutveckling av verksamheten.

Delmål på vägen dit
– Sätta upp och föra en tydlig budget, hitta onödiga utgifter som kan stramas åt
– Hitta nya kunder genom möten och kreativa utskick, delmålet är:
1 nytt kundmöte i månaden
1 kreativt utskick i veckan
– Face your fears, gör nya saker:
Ta kontakt och prata med nya människor, så ofta som möjligt (världens sämsta – omätbara – målsättning…)
Hålla en föreläsning (tala inför folk, hjälp!),
Starta och driva ett socialt projekt (done! – hello Frilansutmaningen 2019)
– Hitta ett extrajobb att fylla upp håltimmar och -dagar med (done! – hello Nygårdsanna)

 

Kreativt mål
Pica Pica ska utveckla sin kompetens genom att gå två kurser, en på våren och en på hösten. Kurserna ska antingen utveckla en befintlig kompetens eller egenskap, eller bygga upp en ny kompetens som på längre sikt stärker och gynnar verksamheten.

Delmål på vägen dit
– Boka en utvecklande kurs för vårterminen > done!
– Stimulera min kreativitet på min fritid, att skapa med händerna, att skriva och illustrera, sticka och sy. Till hjälp har jag mitt veckoschema (se tidigare inlägg) för detta för att avsätta tid för olika aktiviteter per dag och/eller vecka.
– Begränsa skärmtid, skärmfritt mellan 20:00 och 8:00. Med eller utan app…
– Gå med i en bokklubb för att läsa mer böcker. Både för mig själv personligen, och för att förbättra min omslagsformgivning.

 

Socialt mål
Pica Pica ska uppnå 1000 följare på instagram innan 2020, en ökning med 400%.

Delmål på vägen dit
– Öka min aktivitet på sociala kanaler genom att varje vecka publicera:
5 inlägg på Instagram och hålla Instastories ”levande”,
1 inlägg på bloggen,
1 post/inlägg på LinkedIn.
– Hitta mitt koncept med roliga och grafiska stories. Inlägg som berättar om mig och min kreativa verksamhet.
– Face your fears, jobba med rörligt media i stories och IGTV:
Spela in korta filmsnuttar och vänja mig vid den tönt jag är 🙂
Spela in en kort, marknadsförande film/trailer om Pica Pica design studio

 

Mitt Mission
Ens mission, eller uppdrag, skiljer sig mot ens ambition, som handlar om vad du vill åstadkomma för dig själv. Ett mission handlar om vad du vill åstadkomma för andra. I föregående inlägg kan man bekanta sig närmare med det fascinerande konceptet. Men i kort går det ut på att sammanföra: 1. Vad du är bra på? och 2. Vad världen, eller din omgivning, har för behov?

  1. Jag är bra på iögonfallande formgivning, typografi, att visualisera budskap och storytelling.
    2. Från mitt perspektiv är världen och min omgivning i behov av transparans, ofiltrerad information och utbildning. Sanningen är inte alltid human, logisk, jämställd, korrekt eller vacker. Den är ofta ful, sårande, stötande och orättvis. Men oavsett om den är vacker eller ful måste den vara öppen och tillgänglig, för alla.

Så mitt mission landar i att jobba för att visualisera och tillgängliggöra information, kunskap och kultur på ett estetiskt tilltalande och upplysande sätt som når ut till flera olika målgrupper.

Det låter fortfarande något abstrakt, men det är en början att bygag vidare på.

Jag hoppas det gått bra för er, kommentera gärna nedan och länka till era inlägg. Jag är otroligt nyfiken på vad ni har kommit fram till.

Här kan ni läsa om:
1. Frilansutmaningen 2019
2. Frilansutmaningen Januari: Mål & Mission

Nästa vecka kommer nästa månads utmaning, så håll utkik här och på Instagram.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.