Newsflash! Du behöver inte kunna allt själv. Långt ifrån. Men det är bra att ha koll på vart du kan vända dig till i olika situationer. Därför är ett nätverk av diverse kompetenser guld värt. En nitisk revisor, en progressiv webutvecklare och en hårdnackad affärsjurist är exempel på utomordentliga kontakter att tillgå när du behöver hjälp med din bokföring, hemsida eller brevet från inkasso.

Det krävs en hel del av dig som egenföretagare. Det finns ingen annan att skylla på när det går fel. Trots att revisorn gör jobbet, så är det du som frilansare/företagare/VD som har ansvaret för att det blir rätt. Det är således inte revisorn som får smäll på fingrarna om något misskötts, det är du. Så det krävs att man har ett visst hum om lite av varje. Framför allt regler, lagar och processer, för att undvika att hamna i en ekonomisk och/eller juridisk rävsax. Men du kan – och bör – ta hjälp av andra, och det är det som den här månadens utmaning handlar om.

Vad kan du, vad vet du, var saknas kompetens och hur, ifrån vem, kan du fylla dessa luckor? Bygg ditt nätverk av kompetens. Din armé av kunniga människor att vända dig till, som du kan luta dig mot. Låt människor göra det de är bäst på, så du kan göra detsamma. Ödsla inte tid, frustration och energi på sånt du saknar kompetens för. Delegera mera!

Här har jag listat de mest värdefulla kompetenserna, vilka bemästrar du själv och vilka hittar du i ditt nätverk?

  • Mentor, en eller flera branschkollegor eller andra företagare med (andra/fler) erfarenheter och perspektiv, men gärna med lite koll och insikt i just din bransch.
  • Revisor, för bokföring, bokslut, deklaration och ekonomisk rådgivning. Bättre än en Treo. Och billigare i längden.
  • Webbkunnig, en person med koll på digitala lösningar som t.ex. hemsidor och nyhetsbrev.
  • Tekniker, en person att konsultera innan olyckan är framme, som har de bästa lösningarna vad gäller back-up’er, uppdateringar, mjukvaruinstallationer, och som man ringer när datorn (trots allt) kraschat.
  • Jurist, stenkoll på affärsjuridiken, en guide i fakturafrågor, vilka försäkringar som är bra, vilka regler och lagar som gäller för dig och hur du tar dig undviker rättstvist med dina kunder.
  • Kreatör, som hjälper dig bygga ditt visuella varumärke, som vet hur man formger ett budskap, marknadsför en tjänst eller produkt och når ut till potentiella kunder.
  • Tryckeri, hitta en bra kontakt med bra service och hög kvalitet, som kan det här med papperskvaliteter och trycksvärta. När du ska trycka visitkort, en tidning eller mässmontrar!
  • Filmteam, för din storslagna reklamfilm eller din första IGTV-snutt. Om du hyr hela teamet eller bara utrustningen, de vet hur du skapar bra, rörligt media på alla nivåer.

 

Andra tips på bra-att-ha-kontakter:

  • Bokbranschen; lektör, redaktör och förlag, om du sitter inne på en historia eller kunskap som du vill skriva om, publicera och sälja.
  • Organisatör; för dig som vill skapa ett större event behöver en person som känner till och kan ordna lokaler, sponsorer, artister, catering, dekor och personal. På en och samma gång.
  • Budfirma, det ska endast krävas ett telefonsamtal för att du ska få dina varor levererade dit du vill, när du vill. Pålitligt och snabbt!
  • Catering, för din pressfrukost eller kundkväll.
  • Journalist/skribent/copywriter, en person med begåvning inom text- och storybranschen. När du vill skriva ditt bolagsmanifest, har en lansering på gång eller vill få till en djupgående intervju, med dig själv.

 

Kanske behöver du fler nyckelpersoner i din verksamhet, fyll gärna på i kommentarsfältet i så fall så uppdaterar jag!

Lycka till!

 

Om du är ny på Frilansutmaningen, hittar du tidigare inlägg och utmaningar här:
– Om Frilansutmaningen
– Januari: Definiera mål & mission

One thought on “ Frilansutmaningen Februari: Bygg ditt nätverk! ”

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.