Jag har bjudit in min kollega Thomas Bergh, ägare, VD och Creative Director i reklambyrån Blå Vision i Malmö, till samtalet och bad honom dela med sig av sin långa erfarenhet med kunder och hur man bygger, vårdar – och ibland avslutar – relationen till dem. Så, varsågoda – härmed kör vi igång temat för Mars: Kundrelationer med Thomas Bergh.

Thomas Bergh, Blå Vision

Hej, Thomas Bergh här! Jag har blivit ombedd av kollegan Cecilia att skriva ner mina tankar om kundrelationer. En utmaning, men kul så´n!
Min historik som kommunikatör sträcker sig sisådär 25 år tillbaka i tiden med 20 av dessa som ägare av Blå Vision. Jag ska försöka att inte bli långrandig utan vara så precis jag kan. Trots att man inte kan skapa mallar för möten och relationer mellan människor finns det ändå lite rubriker att sätta tycker jag. Gör ett tappert försök i alla fall.


  1. Förståelse för kundens affär – Kanske det allra viktigaste. När du förstår vad din kund vill åstadkomma blir också projektet/utmaningen tydlig och enklare att finna en lösning för. Du bör såklart kunna ta betalt för din research och analys, men det är inte alltid så enkelt. Då får du helt enkelt känna om kunden är värd den investeringen i tid. Kanske verkar din kund i ett segment du gärna vill ha fler kunder från? Min erfarenhet säger att investeringen är lönsam, för båda parter. Hur ser din kunds affär ut?
  2. Ifrågasätt kundens förfrågan/behov – Detta hänger självklart ihop med ovan och är avhängt av hur djupt samarbetet är med kunden. Ofta ställs vi inför briefer som kunden internt tagit fram. Våga redan här ifrågasätta, ta reda på syfte, mål och vilken förväntan som finns. Du är faktiskt tillfrågad för att du är ett proffs, var ärlig och ställ motfrågor! Och hjälp till att skriva om briefen om den är fel ställd 😉 Vågar du vara ärlig mot din kund?
  3. Hög servicegrad & Problemfixare – Även om det hade varit formidabelt så kan du inte allt. Se därför till att ha ett starkt nätverk så att du kan anta fler av de utmaningar kunden står inför. Lös så mycket åt din kund som du kan, tid är en bristvara och kan du ge din kund en service som spar tid är du en hjälte. Vi drunknar i val i dag, därför sätter de allra flesta värde på att ha en kontaktpunkt som klarar helheten. Hur ser ditt nätverk ut?
  4. Proaktivitet & Engagemang – Som jag skrev ovan är tid något vi dessvärre ser som en bristvara. I en bättre värld hade man… men det är en annan historia. Nu ska vi ju prata om kundrelationer! En nödvändig faktor är att löpande investera i relationen med kunden. Var lyhörd, proaktiv och engagerad, tänk med kundens ”hjärna” och försök hitta öppningar på marknaden för kundens produkt eller tjänst. Lyckas du fånga intresset så har du förhoppningsvis ett nytt projekt att jobba med. Oavsett så har du visat engagemang, och det är bra. Våga också vara personlig och bjud med kunden på saker som kan gynna er relation – ”Du, det finns ett jätteintressant föredrag jag tänkte bjuda med dig på!”. Är du proaktiv?
  5. Prestation & Utfall – Självklart måste prestationen du tar betalt för motsvara beloppet på sista raden. I ett kreativt skrå kan dock idéer vara svåra att definiera ett värde kring. Men du måste ta betalt för både det du preseterar i ett projekt och för den kunskap du besitter. Glöm inte att du är proffs på det du gör! Något som inte riktigt slagit igenom (ännu?) är att dela både risk och förtjänst med kunden. Det din idé gör för kundens förtjänst får du också del av över tid. Lite som STIM fungerar för anslutna artister. Då kan idén tydligare ”ingå”. Det kräver en modig kund med mandat att upprätta avtalet, men ”drömmen” finns. Tar du rätt betalt?
  6. Energislukare avslutas härmed – Om du har testat allt och fortfarande upplever att relationen med en kund tar så mycket kraft att det inte är värt den omsättning eller vinst den genererar, avsluta samarbetet! Många gånger kan det vara en lättnad och frigöra kraft till andra kunder där samarbetet fungerar som det ska. För att en kreatör ska kreera måste det finnas både lust och energi! Har du någon energislukare bland dina kunder?

Det sägs att goda råd är dyra, jag hoppas ändå att några av dessa funkar trots att de är gratis.
Lycka till därute!
Vårliga Hils / T.

Läs mer om Blå Vision på www.blavision.se

Månadens utmaning

Sätt mål som passar just dig, det här är ett exempel. Månadens utmaning handlar om att bygga nya, vårda och värdera dina kundrelationer.

  1. Bygg: Ring 10 nya, poteniella kunder eller kontakter och be om ett möte för att diskutera ett potenitellt samarbete. Ha gärna genomtänkta idéer och resonemang till hands. Och var nyfiken! Vad är det med just den här kunden som intresserar dig och varför ska de jobba med dig?
  2. Vårda: Ring 10 nuvarande relationer och diskutera samarbetet hittills, fråga om det finns något du kan hjälpa dem med eller bara tacka dem för senast.
  3. Värdera: Se över ditt kundregister och lista de som du har på något sätt har en mindre bra relation till. Fundera över varför, ta hjälp av Thomas resonemang ovan, och ta ställning till hur du vill gå vidare. Styra upp, eller släppa taget?

I slutet av månaden publicerar jag mitt resultat och reflektion av uppgiften. Det här ser jag fram emot!

Om du är ny på Frilansutmaningen, hittar du tidigare inlägg och utmaningar här:
– Om Frilansutmaningen
– Januari: Definiera mål & mission
– Februari: Bygg ditt nätverk

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.