Under våren har jag gått en fantastiskt rolig och inspirerande kurs i Copywriting, där jag lärt mig mer om strukturen och arbetet bakom det som i slutändan pryder reklampelarna. Säljande och kreativa texter, fyndigheter och smarta taglines har jag jobbat med i flera år (mer eller mindre lyckat), men jag behövde en djupare insikt och kött på benen om grunderna och processen bakom en lyckad kampanj.

Jag tänkte dela med mig av mitt examensarbete på kursen. En klassisk slutuppgift som summerade allt det vi gått igenom och som satte våra nya kunskaper på prov.

Uppgiften i kort handlade om att ta fram en lanseringskampanj åt ett företag som säljer entomat, alltså insekter som matvara. Antingen som råvara eller halvfabrikat. Företaget skulle ges ett namn, en slogan och en bred annonskampanj i olika medier, både i tidning och på webben.

Jag är personligen av den inställningen att jag hellre skulle äta gräs än en gräshoppa, så utmaningen var total. Men trots min negativa attityd till produkten lyckades jag skapa en otroligt positiv och peppande kampanj (en copywriters dagliga uppgift). Som jag nämnde ligger det en hel del research och grundligt bakgrundsarbete till grund för varje projekt. Jag hoppar dock över det här i bloggen, och tar er direkt till det visuella och det roliga. Jag vill tillägga att vi har endast en vecka på oss att slutföra den faktiska uppgiften, och det grafiska är en frivillig bisak, men som ni förstår min passion, så självklart att jag bidrar med något visuellt om än ett par timmars arbete.

Företaget i min uppgift vill slå sig in på snackshyllan och satsar på att göra sina insektssnacks lika folkliga som OLW och lådvin. Under sommaren bjuder man in sig själv på picknick och fram mot hösten tar man ostbågarnas plats på fredagsmyset. Namnet? Jamen, Bug-in-box, såklart. Välkommen till festen!

Bug-in-box säljer alltså insektssnacks, och jag har låtit dem ta fram tre olika smaker. Vad sägs om Chirpy Jerky, Cricket Crunch eller Beetle Sweet?

Chirpy Jerky
Cricket Crunch
Beetle Sweet

Annonserna säljer i första hand in företaget och i andra hand dess sortiment. Till exempel såhär:

Lansering för Chirpy Jerky
Lansering för Beetle Sweet

Jag fick överväldigande positiv feedback både från ledare och kurskamrater på min inlämning, och jag är själv väldigt glad, och lite förvånad att jag lyckades – nästan – övertyga mig själv. Det grafiska är långt ifrån felfritt, men det ger i alla fall en idé och ett koncept som skulle kunna funka redan 2020. Eller vad säger ni? Får det vara lite Cricket Crunch?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.