Det har skett ett skifte. Sommaren är förvisso inte slut än, men det är en annan luft, ett annat tempo, en annan tid. Augusti. Daggen, månen och de krispiga kvällarna. Jag välkomnar den här tiden precis lika mycket som ljuvliga maj och blomstrande juni. Åh, och färgstarka oktober sen..! Det är bara januari och februari som är mig likgiltiga, på gränsen till outhärdliga.

Hösten är för mig en betydligt peppigare, härligare och mer energifylld nystart än vad nyår någonsin varit. Är det kvarlevor från skolstart som sitter kvar? Ny klass, ny skolväska, pennorna vässade, böckerna packade. Mamma ska fotografera sin nya sjätteklassare.

På samma sätt har jag vässat mina pennor även detta året. Jag har funderat över mina färger. Eller rättare sagt, mitt företags färger. Jag vill hitta ”min” palett. Det är en lustfylld process och en fantastiskt rolig uppgift. Och otroligt svår! Var börjar man?

Jag började på coolors.co (dagens tips, alltså kolla in!) Varje gång jag trycker mellanslag (space bar) så fylls min skärm med en ny färgstark palett. Lyckan! Glädjen! Och varje kulör har ett eget namn! Kan man ha det som jobb? Sätta namn på kulörer? Vilken dröm.

Det är något visst att mätta ögat med färger som gifter sig och lever lyckliga i alla sina dagar. Som himmelsblå och olivgrön. Eller sockervaddsrosa, kleinblå och apelsin. Eller blodröd och syrénlila… För att inte tala om den perfekta grå kulörtrappan. Vilka färger dras du till?

Vilka kulörer tilltalar dig?

Sedan är jag ju en nörd. Det måste sägas. Efter att jag tankat hem ett par paletter, gick jag in och skruvade och tweakade varje kulör och jobbade på så sätt fram ett gäng paletter som landade nära just mig och Pica Pica design. Här ser ni resultatet och jag är nu nyfiken på vad just du tycker. Vilka kulörer eller paletter tilltalar dig? Någon av dessa, eller hittar du andra paletter på coolors som du vill länka till här? Do it!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.