Har du någon gång rest dig ur frisörstolen och sagt: ”Nej, det här blev ju inte alls som jag tänkt mig.” Och helt sonika lämnat salongen med ett artigt leende, utan att betala, och med orden: ”Jag kommer att klippa mig igen till våren, så jag hör av mig då.”

Att köpa och sälja varor och produkter är ganska straight forward. Konsumenten blir informerad i butiken om produkt och pris. De gör ett val och betalar priset som begärs, för att ta med sig produkten hem.

Att köpa tjänster

Handel av tjänster fungerar annorlunda: Du betalar för utfört arbete där förväntat resultat inte är någon garanti. Självklart tjänas båda parter av ett gott resultat så vägen dit bygger på kompetens, kommunikation och förtroende. För en del är detta en svår ekvation, men låt oss ta några vanliga yrkesgrupper som förtydligande exempel:

Advokaten arbetar med ditt fall, du blir fälld. Inte så nöjd med utfallet kan man förstå, men kan du ducka fakturan? Du har bett målaren om att måla om sovrummet i en beige-grön-grå-blå kulör. Det blir såklart fel nyans. Skickar du hem målaren med endast en klapp på axeln och ett ”Tack för att du försökte, men jag tror jag gör det bättre själv.”? Terapeuten har lagt åtskilliga timmar på din problematik, men du anser att ni helt enkelt inte klickar, och du är fortfarande utmattad. Förutsätter du att terapeuten river räkningen med ett vänligt ”Äh, lägg slantarna på massage istället.”?

Nej – eller hur?

Att köpa formgivning

Formgivaren får i uppdrag att skapa något av inget. Det kan vara ett bokomslag, en illustration eller en logotype. Efter ett par försök och ett antal timmar, flaggar uppdragsgivaren: ”Nej, det här blir inte som jag föreställt mig. Jag fixar det på annat håll och hör av mig igen framöver med fler uppdrag.” Vad säger du, ska formgivaren få betalt för det arbete som utförts och de timmar som lagts på uppdraget? Eller ska hen bara vara glad och tacksam för att uppdragsgivaren ens gav hen chansen?

Kan man köpa bröd för tacksamhet?

Tips på fair trade

Överenskommelser och god kommunikation är a och o. Och där kan vi som frilansare föregå med gott exempel. Istället för att kasta oss över skissblocket och börja producera, vilket vi ibland gör då en del uppdragsgivare har så väldans ”brått” (läs: dålig framförhållning..), kommer här ett ganska enkelt men tydligt och effektivt tips: Dela upp uppdraget i faser. Exempelvis: 1. Skisser, 2. Presentation och 3. Färdigställande. Sätt en prislapp på varje fas. På så sätt hjälper du uppdragsgivaren att förstå vad det är hen köper och vad det kostar (oavsett resultat). Om det inte går hela vägen till färdigställande, men du har producerat skisser sammanställda i en presentation, ja då är det just det du fakturerar. Inte hela kalaset, men för utfört arbete. Schysst va? Ganska självklart till och med.

Hjälp dig själv och dina frilanskollegor att ta en självklar plats i den ekonomiska cirkeln. Ingen frilansare ska jobba gratis. Obetalda pitchar är en ren förolämpning. Ta skäligt betalt, och eftersom du är ett proffs och vill hjälpa din uppdragsgivare förstå detta – sätt priset i förväg och invänta en skriftlig bekräftelse innan du kör igång. Så kan du köpa bröd och betala hyran även nästa månad.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.