Vi prioriterar oftast våra uppdragsgivare och det fakturerbara arbetet. Men hur mycket investerar vi egentligen i vårt företags hälsa och utveckling? Det finns ett klart värde i att stanna upp och checka av status på det egna företaget, det gångna arbetsåret, framgångar och motgångar – och framförallt – varför vi gör det vi gör, vilka visioner och drömmar vi har, vart vi är på väg och vad vi gör eller behöver göra för att komma dit.

Efter den här sommaren hade jag ett starkt behov av att komma ut på “konferens”. En riktigt härlig, mysig, kanske guldkantad sådan. Jag visualiserade ett hotell vid havet, med spa och tre-rätters­middag. En plats där jag i lugn och ro och fluffig badrock kunde sitta och analysera mitt föregående arbetsår och planera mitt kommande. Men min företagsbudget var av en annan åsikt. Och handen på hjärtat – var trivs jag personligen bäst, var känner jag mig som mest klartänkt, närvarande och kreativ? Jo, i naturen, i skogen, i rörelse.

Det blev en härlig heldagstur i skogen med papper, penna, kaffe, matsäck och myggstift! Via Google och en finsk kommunikationsbyrå hittade jag två arbetsböcker för företagsutveckling; en ”tillbakablick” och en ”vision för året”. Två ganska gedigna dokument med gott om utrymme för djupgående reflektion och analys. Jag fyllde plikttroget om än lite snabbt och helt ofiltrerat i, lite under varje kaffepaus, och däremellan funderade jag på nästa fråga. Hjärnan fick både jobba och leka. Kanelbullen i slutet av den nästan två mil långa vandringen smakade ljuvligt där jag satt med fötterna i Vaxsjön mitt i Skåne.

Dag 2 byttes skogen ut mot ett mysigt kafé i stan. Här summerade jag det jag skrivit och skapade sedan en egen förkortad mall, mitt egna Check-in-dokument. Ett mer koncentrerat underlag för reflektion och omstart, som man kan använda mer regelbundet. Jag kände instinktivt – och optimistiskt – att det här vill säkert andra också ta del av! Jag tänker att det finns fler som jag, egenföretagare och frilansare som kämpar på för glatta livet i jakten på ett balanserat arbetsliv. Ett sätt är just att investera några underbara timmar eller dagar om året eller i kvartalet, att checka ut och checka in i den egna firman. Dra lärdomar, hitta drivet och rätt riktning framåt. Jag jobbar just nu på att få ihop det här dokumentet och framför allt på att få ut det till er på ett snyggt sätt. Men tills dess vill jag dela med mig av mina tips på hur du redan nu kan börja planera din egna kick-off!

Så kommer du ut på enmanskonferens!

  • Spika datum i kalendern och bestäm dig för hur lång tid du vill vara “out of office”. Meddela dina kunder i förväg och aktivera ett autosvar på mejlen om det behövs. Det är viktigt att du med gott samvete tar dig tiden att vara otillgänglig.
  • Bestäm en plats där du mår bra och känner dig kreativ, där du får tid och utrymme att jobba flera timmar, fokuserat och ostört. Satsa på ett miljöombyte!
  • Skriv en enkel agenda för dagen/dagarna. När ska du göra vad, och hur mycket tid vill du lägga på varje moment?
  • Gör en packlista på vad du behöver ta med dig, och förbered så att allt är klart innan dagen du ska iväg. God fika och en anteckningsbok kommer du långt med.
  • Tänk ut en belöning, något du unnar dig när du är färdig med ditt arbete. Är det ett dopp i havet, en kanelbulle eller kanske en massage?
  • När du väl är på plats, sätt mobilen på ljudlös, musik eller fågelkvitter i öronen – hitta din optimala arbetsstund och kör!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.