I våras avslutade jag min kurs i Copywriting och lade extra mycket krut och energi på den kittlande examensuppgiften; att lansera ett företag som tillverkar entomat, alltså insekter som mat. Huvuduppgiften handlade om att etablera ett namn på företaget, en tagline och att sätta ord och bild på en tilltalande och säljande lanseringskampanj. Trots att själva tanken på att äta fluglarver får det att vända sig i magen, var jag otroligt pepp på uppgiften. Jag gick all-in.

Min idé utgick ifrån att företaget ville slå sig in på snackshyllan och under sommaren lansera sin produkt som en ny snackis att dela med sig av. På picknicken, på utflykten, på grillfesten. Efter sommarplågan slår den sig sedan ner i soffan, rakt in i det svenska fredagsmyset. Ut med chipsen, bort med jordnötsringarna – gör plats för: Bug-in-box! Folkligare än lådvin.

Bug-in-box

Bug-in-Box är alltså företagsnamnet och namnet på produktserien som består av tre spännande smaker; Chirpy Jerky, Cricket Crunch och Beetle Sweet. Tanken på att snacksa på insekter ska vara en fest, lustfyllt, bejakande och färgsprakande. Ingen minns en fegis. På kort tid jobbade jag fram de här förslagen, inklusive förpackningsdesign.

 

Bug-in-Box: Välkommen till festen
Bug-in-Box: Äta myror?
Bug-in-Box: Det nya fredagsmyset