Efter sommarens ljus, värme och eoner av tid, har jag börjat fundera på vad mitt företagande grundar sig på, och det har skapat fler spännande frågor, än några konkreta svar. Innan jag tittar på det yttre, det visuella, det som jag annars gärna dras till – behöver jag blicka inåt och hitta kärnan. Inte vad jag gör, eller hur jag gör det – utan varför jag gör det jag gör. Vad är mitt syfte? Varför jobbar jag, med just det här? Vad är min vision, vilka drömmar bär jag på?
Exakt den här frågeställningen diskuterade jag nyligen med en av mina uppdragsgivare, ett företag som tillverkar smycken. Kvinnan som driver bolaget vill utveckla sin visuella identitet, och började med att reflektera över och försöka sätta ord på sitt syfte, sin vision och sina mål, och samlade alla tankar i ett dokument. Början på ett manifest. Så rätt – det är precis där allting börjar.
”Jag vill använda företagandet som en positiv kraft i att bygga ett välmående samhälle.”
Kan ett smycke förändra världen? kanske någon undrar. Svaret är ett rungande JA! Absolut! Ordet ytlighet är ett ord som många använder med negativ klang och inte sällan i en nedvärderande andemening. Ändå älskar vi människor att känna oss fina och snygga, varje dag. Look good, feel better är ett uttryck du säkert hört förut. Att se bra ut (egen tolkning och definition såklart), får oss att må bättre. Det ger oss självförtroende och en inre trygghet – nödvändiga byggstenar till ett välmående samhälle. Och siffrorna indikerar detsamma. År 2019 omsatte den svenska modebranschen 379 miljarder (källa här). Så visst kan ytlighet, estetiskt uttryck, modeintresse och skönhetsnörderi vara en positiv källa till vårt välmående, men någonstans på vägen har samhällsklimatet lärt oss att det är fult att bejaka sin fåfänga och sitt behov av att helt enkelt känna sig fin, på sitt alldeles egna sätt.
Dagens konsumenter kräver transparens, genuinitet och ställningstagande.
Varför är det viktigt att som företag eller varumärke manifestera sitt syfte och sin vision? För att dagens konsumenter kräver transparens, autencitet och tydlighet. Vi vill köpa produkter och tjänster av företag som inger förtroende och som delar våra värderingar. Om du har en idé eller ett budskap som du vill nå ut med och berätta om – börja med att vända blicken inåt och bygg inifrån och ut. Innan du börjar skapa content, bygga hemsida eller sälja dina produkter. Det är fortfarande den inre rösten och det inre drivet som vill höras och synas.
Det finns inget rätt eller fel i processen att definiera sitt syfte eller sin värdegrund. Du behöver inte använda komplicerade begrepp eller svåra ord. Inte heller särskilt många för den delen. Det ska vara dina egna ord, precis som de är, poängen är just den att de kommer från dig.
Definiera just ditt syfte, din dröm och din ambition.
Låt oss därför göra det enkelt. Fundera kring följande frågor:
1. Vad brinner du för, vad är särskilt viktigt för dig?
2. Vad för slags samhälle eller community vill du skapa och leva i?
3. Vilka egenskaper, erfarenheter och kompetenser har du som bidrar till det du vill åstadkomma?
Öppna ett dokument; skriv, rita, bildsök och kopiera in allt som känns relevant. Allt som inspirerar dig, bilder, texter, citat… Poängen är inte att det du skriver ska bli perfekt. Poängen är få det gjort, så att du har material att utgå ifrån.
Utifrån ditt dokument, försök sätt ord på frågeställningarna ovan, ditt syfte, din dröm och din ambition. Det blir början på ditt manifest.
Ett manifest är levande, ständigt i rörelse och under utveckling, så inget behöver vara hugget i sten. Plocka upp din text och ditt dokument då och då, omvärdera det och justera. Diskutera med andra, likasinnade som oliktänkade. Det viktiga är att det kommer inifrån dig och din business, och är en del av ett hållbart, långsiktigt arbete. Ett manifest är inte ett slutgiltigt resultat, det är ett levande verktyg menat att hjälpa dig.